Costa-Rica - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Jana Pollet - WaarBenJij.nu Costa-Rica - Reisverslag uit Monteverde, Costa Rica van Jana Pollet - WaarBenJij.nu

Costa-Rica

Door: Jana

Blijf op de hoogte en volg Jana

29 Mei 2014 | Costa Rica, Monteverde

Na 2.5 weken plezier en vertier in Panama ben ik zondag dan toch de grens overgestoken naar Costa-Rica. Na een laatste feestje in Bocas del Toro op zaterdagavond ben ik zondagochtend in alle stilte vertrokken terwijl gans Bocas nog lag te slapen. Ik moest een klein traantje wegpinken, want ik heb zo'n fijne tijd gehad in Bocas del Toro en in Panama in het algemeen dat ik eigenlijk nog niet weg wou.

Ik had kunnen blijven en aan het einde van mijn reis een bus nemen naar San Jose en dan naar Nicaragua, maar soms moet je van je hart een steen maken en verder gaan. Op naar Costa-Rica dus.

De grensovergang ging heel vlot. Na wat stempels en dollars mocht ik een gammele brug oversteken die me van Panama naar Costa-Rica bracht en daar wachtte een busje op me om naar het reggae-achtige dorpje Puerto Viejo te gaan.

Ik ben in een reusachtig groot hostel terechtgekomen en dat was net iets minder fijn, maar ik liet het niet aan mijn hart komen. Een hangmat gereserveerd voor de nacht en daarna een fiets gehuurd om de buurt een beetje te verkennen. Met mijn fluogroen stalen ros ben ik gaan toeren en heb ik leuke winkeltjes ontdekt, het prachtige strand waar de golven woest tekeer gingen en honderden krabbetjes die tunneltjes in het hadden gegraven. Het was voor het eerst sinds een lange tijd dat ik weer eens echt op mijn eentje was en daar had ik echt een beetje nood aan.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb fantastische mensen ontmoet waarvan ik er een aantal echt hard mis, maar soms is een beetje me-time echt wel nodig. Een middagje met mijn fiets, mijn boek en de rust om me heen, zalig!

Een van de dingen die je kan doen in Puerto Viejo is een touwtje in je haar laten vlechten, zoals vele meisjes wel eens hebben gehad toen ze klein waren. Ik heb dat nu ook, dat voelde je al aankomen natuurlijk! Een felgekleurd touwtje met vlechtjes, scoobidou, een schildpad en oorspronkelijk ook een oranje pluim, helemaal Jana! De pluim ben ik in Monteverde kwijtgeraakt toen de kat van het hostel hem opat, maar dat is geen erg.

In Puerto Viejo ben ik uiteindelijk in de avond toch aan de praat geraakt met twee mensen, een Brit en een Iers meisje die samen reizen. Met hen ben ik samen gaan eten. Op de terugweg naar het hostel is het beginnen gieten, niet normaal! Zelfs de krabben kwamen over onze vloer rondlopen om te schuilen haha! Zo een beetje regen kan geen kwaad, alleen droogden mijn handdoek en kleren niet meer daardoor. Alles begon zo'n klein beetje te stinken, bweikes!

De dag erna ben ik naar San Jose gegaan met de bus. Iedereen raadde me af om naar de hoofdstad van Costa-Rica te gaan, omdat het een grote, lelijke en gevaarlijke stad is, maar ik had een missie! Een van mijn oud-collega's, de immer coole Barbara, terug opzoeken! We hadden een gezellig etentje samen en ik vond het heerlijk om bij te kletsen!

Na een blitsbezoekje aan San Jose ben ik de dag erna naar Monteverde gekomen, een beetje het Boquete van Costa-Rica. De temperaturen liggen hier ietwat lager, godzijdank, en het ligt in een vallei. Er is niet zoveel te doen op zichzelf, maar je kan heel veel tours boeken.

Ik heb hier ook de twee Canadese meisjes die ik in San Blas heb ontmoet opnieuw kunnen knuffelen, heel fijn was dat!

Samen met Nina, mijn reisgenootje naar Monteverde, Janaya, Morgane en hun reisgenoot Jack zijn we woensdagmiddag gaan hiken. Een enorm steile klim waarbij ik meermaals dacht aan opgeven, maar ik heb toch de top bereikt! Alleen jammer dat het toen ietwat bewolkt was, maar we konden toch nog de Pacifische Oceaan zien!

Gisteren wilden we 's ochtends naar de watervan van San Luis gaan. Dat was een beetje tegenvaller, want na aankomst met een dure taxi bleek de waterval gesloten door het regenseizoen. 'Te gevaarlijk', zei de vrouw van het park, maar we konden wel doorheen het park wandelen van punt 1 tem punt 10.

Zogezegd zogedaan, maar verder dan 8.5 zijn we niet geraakt want we werden tegengehouden door superveel politieagenten! We zijn dan maar teruggekeerd naar punt 5 waar ze van een rivier een natuurlijk zwembad gemaakt hebben. Koud water, maar heerlijk!

In de namiddag stond zipline op de agenda! Dat is zoals rappel, aan stalen kabels glijden van de ene boom naar de andere. Hier in Monteverde was de afstand soms 100 meter op grote hoogte waardoor je een fantastisch zicht had terwijl je aan een behoorlijke snelheid vooruit zoefde!

Ik had geluk dat we met een oneven aantal waren en dat ik een kabel met een van de begeleiders moest doen. Hierdoor mocht ik een beetje meer dan de rest en in plaats van simpelweg vooruit te glijden, mocht ik achterstevoren EN ondersteboven glijden! Hoofd naar beneden, armen iin de lucht en genieten! HEERLIJK!

Na de coole zipline stond ons echter nog een grotere uitdaging te wachten.. Janaya, Morgan en ik hadden ons opgegeven om ook nog een bungee jump te doen op 143 meter hoogte! Ik was echt bang, maar vond het tegelijk ook ongelofelijk spannend en leuk! Ik ben als allereerste gegaan, omdat ik bang was dat ik niet meer zou durven als ik iemand anders eerst zag vallen, haha!

Met mijn enkels stevig ingetapet en vastgemaakt aan een stevige elatiek stond ik aan de rand van het bakje dat ons gebracht had naar 'de afgrond'. De begeleiders telden tot 5 en als ik op 1 niet zelf had gesprongen zouden ze me duwen op 0! Ik ben zelf gesprongen, want geduwd worden leek me nog enger en het was fantastisch! In vrije val gillen van plezier en dan genieten van het prachtige uitzicht rondom! Ook Janaya en Morgan hebben genoten!

Na afloop hebben we genoten van een drankje in de plaatselijke bar en nog een kaartspel in het hostel. Ik heb afscheid genomen van mijn Canadese meiden, zij zijn deze morgen vertrokken.

Ik ben deze morgen nog iets gaan doen dat ik nog nooit gedaan had, paardrijden! Op een paard de bergen in, op weg naar de mooiste uitzichten die ik ooit zag! Opnieuw een heerlijke activiteit! Ik heb ook aapjes gezien en zelfs een baby-aapje!!

Deze middag ga ik naar de Orchideetuin en ook naar de Vlindertuin. Misschien ga ik vanavond nog een nachtwandeling doen om dieren te spotten, maar dat ben ik nog niet zeker.

Morgen verhuis ik weer, naar La Fortuna deze keer. Een nachtje daar en dan naar Nicaragua! Het einde van mijn reis komt in zicht.. Het is een dubbel gevoel om terug naar huis te gaan..

Heel veel liefs uit Costa-Rica,

Jana
xxx

  • 30 Mei 2014 - 11:33

    Kiki:

    Jana, wat ben je toch een stoere chick! Super tof wat je allemaal doet en mee maakt! Niet teveel aan het einde denken, maar vooral nog genieten van wat je nu allemaal mee maakt!! X

  • 01 Juni 2014 - 22:36

    Patricia Muilenburg:

    Respect hoor, op zondagmorgen Bocas kunnen verlaten! Is mij nooit gelukt!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jana

Cupcake loving girl. Lives in Ghent. Works for television. Optimistic. Little crazy. Curious. World traveller to be.

Actief sinds 30 April 2010
Verslag gelezen: 1833
Totaal aantal bezoekers 47632

Voorgaande reizen:

26 Juni 2019 - 01 September 2019

Nomads in Noorwegen

05 September 2015 - 25 September 2015

Nomaden in Sri Lanka

04 Mei 2014 - 06 Juni 2014

Terug naar waar ik mijn hart verloor

11 November 2011 - 20 November 2011

Reporter overzee!

01 April 2011 - 30 Juni 2011

Jana op stage in Nicaragua

Landen bezocht: