Sabías que? - Reisverslag uit Masaya, Nicaragua van Jana Pollet - WaarBenJij.nu Sabías que? - Reisverslag uit Masaya, Nicaragua van Jana Pollet - WaarBenJij.nu

Sabías que?

Door: Jana

Blijf op de hoogte en volg Jana

01 Juni 2011 | Nicaragua, Masaya

Om jullie een beetje op de hoogte te brengen van enkele typische Nicaraguaanse dingen, heb ik dit "Sabías que?-stukje" geschreven. Voor de mensen die écht geen Spaans begrijpen, dat betekent "Wist je dat?". :-)

Hier gaan we dan!

Sabías que er in Nicaragua geen toiletpapier in de wc-pot wordt gegooid? De leidingen zijn hier smaller dan bij ons. Toiletpapier in de pot gooien zou alleen maar verstoppingen veroorzaken, vandaar dat elk Nicaraguaans toilet een grote vuilnisemmer naast de pot heeft staan. Dat wordt weer wennen als ik thuiskom!

Sabías que hier geen enkel zebrapad te vinden is? Oversteken kan hier gewoon de straat over waar hij of zij dat wil! Handig!

Sabías que je hier op de bus zonder problemen een baby op je schoot kan krijgen die niet de jouwe is en dat het zelfs mogelijk is dat je die baby een flesje moet geven? Tja, dat gebeurt als jij een zitplaatsje op de bus kan veroveren en de moeder van een klein kindje niet...

Sabías que hier enkel bestuurders van een motor een helm moeten dragen? Andere passagiers zijn dat niet verplicht, maar als je dan weet dat ze hier zonder problemen met vier op een motor gaan zitten, dan weet je ook dat er hier vaak gevaarlijke verkeerssituaties voorkomen.

Sabías que levende kippen op de bus hier geen enkel probleem vormen? Dan sta je mooi in de bus en hoor je plots vreemde geluiden uit een tas die ook nog eens lijkt te bewegen... een kip dus!

Sabías que elke Nicaraguaanse man denkt dat elk blond, blank meisje een “gringa” is? Een gringa is een meisje dat uit de Verenigde Staten komt. Het woord komt van “Green go”, omdat de bewoners van Nicaragua tijdens de bezetting de Amerikanen naar huis wilden. Het woordje "green" komt naar het schijnt van de uniformen van de Amerikanen, die groen waren. Pero yo no soy gringa, yo soy de Bélgica!

Sabías que het in Nicaragua stikt van de straathonden die je allemaal lief aankijken als je ze voorbijloopt? De vlooien springen je dan ook lachend tegemoet, dat is minder lief.

Sabías que je hier om de twintig meter een apotheek hebt? Nicaraguanen zijn zoals mannen als ze ziek zijn, heel erg zielig, hahaha. Nicaraguanen gaan bij het minste pijntje naar de dokter en dus ook naar de apotheek.

Sabías que er hier amper bushaltes zijn? Je kan gewoon langs straat lopen en een bus tegenhouden als hij langs je rijdt, heel erg handig is dat! Misschien een ideetje voor De Lijn?

Sabías que veel mannen mij hier naroepen als “chuleta rica”? Dat betekent zoveel als “lekkere blanke” en als je het door een online vertaalwoordenboek draait, kom je zelfs uit op “lekker koteletje”. Ja, mijn extra kilootjes worden hier duidelijk wel gesmaakt.

Sabías que drankjes die je koopt langs straat en meeneemt hier worden meegegeven in een plastiek zakje met een rietje? Heel grappig en helaas ook niet heel erg handig. Wel origineel.

Sabías que de vrouwen in Nicaragua amper rechten hebben? Nicaragua is een land met een machocultuur waar vrouwen niets te zeggen hebben en waar ook weinig respect voor hen wordt getoond. Dat merk je ook wel aan wat ze de (blanke) toeristen naroepen, zoals hierboven beschreven. Wat dan wel heel vreemd is, is dat Moederdag hier een officiële feestdag is waarop alle mannen hun moeder mee uit eten nemen en hen overladen met cadeautjes. Van contradictie gesproken!

Sabías que een fiets hier meestal wordt bereden door twee à drie mensen? Iedereen rijdt hier met een mountainbike en je moet je inbeelden dat de man fietst en dat een vrouw zoals een echte amazone op de buis tussen het stuur en het zadel zit. Vaak zit tussen het stuur en de vrouw ook nog eens een kind. Het vreemdste is nog dat iedereen supercomfortabel op die fiets lijkt te zitten! Moet ik in België ook eens proberen… Liefje, haal je fiets maar boven als ik thuiskom, haha!

Sabías que ik jullie nog ontelbaar veel weetjes kan vertellen over Nicaragua, maar ik het hierbij ga laten? Het regent en onweert hier namelijk op dit moment onwijs hard, waardoor mijn laptop op batterij werkt en niet met mijn kabel. Die batterij is nu bijna plat, dus is het tijd om te gaan slapen en morgen weer een dagje te gaan werken!

Heel veel kennisgevende groetjes,
Jana