De laatste week - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Jana Pollet - WaarBenJij.nu De laatste week - Reisverslag uit Kandy, Sri Lanka van Jana Pollet - WaarBenJij.nu

De laatste week

Door: Jana

Blijf op de hoogte en volg Jana

18 September 2015 | Sri Lanka, Kandy

Sinds mijn laatste verslagje van een dikke week geleden, zijn we al een aantal plaatsen verder gereisd. Momenteel zitten we in Kandy, de zogenaamde culturele hoofdstad van Sri Lanka, maar laat ik bij het begin starten!

We zijn met de nachttrein van Ragama naar Trincomalee gereisd. Acht uur lang op een erg hobbelige en een beetje stinkende trein (de toiletten waren volgens Tim ranzig) is nu ook niet echt comfortabel te noemen. Gelukkig ben ik de hele reis altijd moe 's avonds, dus ik heb me in een bolletje gedraaid en geslapen tot we er bijna waren. Tim was de bewaker van onze spullen, want hij heeft geen oog dicht gedaan! :-)

In Trincomalee vonden we dankzij een driewielertje snel ons hotel, een waar resort! Er was een deftig restaurant, een zwembad en de oceaan om te snorkelen, duiken, zwemmen, ... Hoera, een waar paradijs!

We hebben hier drie dagen genoten van de rust. We hebben in de zon liggen bakken, we hebben gezwommen in de zee en in het zwembad en we zijn ook wat aan watersport gaan doen.

Eerst een paar uurtjes snorkelen op Pigeon's Island. Dat is een eilandje op een kilometer van ons hotel (in de oceaan dus) en is beschermd natuurgebied. 'Beschermd natuurgebied' wil in Sri Lanka zeggen dat je veel toegang moet betalen, maar er wel een onbeperkt aantal toeristen op mogen. Belachelijk eigenlijk, want het eilandje is echt maar een postzegel groot en het liep er vol met toeristen! Wij waren er natuurlijk ook wel bij, maar erg uniek voelde het allemaal niet meer.

Het snorkelen zelf hebben we met een gids gedaan en dat loonde. We hebben een megacoole kwal gezien (megamooi!), heel veel soorten vissen en als kers op de taart ook een paar haaien! De zichtbaarheid was niet super onder water, maar het was toch heel tof! 's Avonds waren we natuurlijk megaverbrand!

De dag erna zijn we gaan diepzeeduiken. Vorig jaar heb ik in Panama mijn PADI Open Water Course gedaan en daar wou ik natuurlijk nu nog eens iets mee gaan doen! Tim heeft geen brevet, maar kon een 'ontdekkingsduik' doen, dus we konden gewoon samenblijven. Ik ging iets minder diep dan ik mag met mijn brevet, maar dat was geen probleem. Heel veel mooie koralen gezien, een paar rare waterwezens en ook scholen van duizenden vissen bij elkaar!

Na drie dagen ontspannen moesten we dit paradijsje helaas verlaten en vertrokken we naar Polonnaruwa, een van de oude steden van Sri Lanka. Ooit was deze stad de stad waar de koning woonde en zijn hele koninkrijk gebouwd heeft. Nu kun je nog de overblijfselen van de stad gaan bezoeken. De stad is benoemd als UNESCO Werelderfgoed, dus dat leek mij wel de moeite om eens te bezichtigen. Met een fietsje van de ene ruïne naar de andere gegaan en dat was een toffe (maar broeiend hete) dag.

Verder hebben we tijdens ons verblijf hier nog een safari gedaan naar Kaudulla National Park. Daar verblijven gigantisch veel olifanten. Het is ook een gigantisch park, dus het is altijd spannend of je wel olifantjes zal zien, maar wij hadden geluk! We hebben een groep van 34 olifanten gezien en dan nog een paar kleinere kuddes. Dat in een prachtig natuurlandschap, maakte het voor ons een geslaagde safari!

Op de weg naar de uitgang van het park was plots een honderdtal meter voor ons een grote olifant, onze richting uit te wandelen.. Blijkbaar zijn deze lieve Dumbo's niet altijd schattig, maar vallen ze je ook soms aan! De gids zei dat ze nooit nieuwsgierig komen snuffelen aan de jeep, maar direct aanvallen als ze je in de gaten krijgen. En zo'n beest is groot en dik! En kan tot 20km/u lopen! Dus dat maak je liever niet mee natuurlijk! Onze gids maakte vanop afstand veel lawaai met de motor van de jeep en dat schrok het beest gelukkig af. Hij week af van de weg en wij konden door, oef!

In ons guesthouse in Polonnaruwa hebben we ook nog twee Britten ontmoet (eindelijk andere toeristen!!) en zij vertelden dat Sigiriya, een plaatsje dat wij eigenlijk zouden overslaan, ook erg de moeite was om een dagje te spenderen en dat hebben we dan ook nog snel meegenomen!

In Sigiriya staat de bekende Leeuwenrots. Het is een rots die 180m hoog is en waar ooit een gekke koning zijn kasteel heeft op gebouwd. Nu schieten enkel de ruïnes nog over, maar er is wel een kostelijk prijskaartje aan die ruïnes verbonden.. Gelukkig is er rechtover de Leeuwenrots nog een andere rots die je voor een tiende van de prijs kan opklimmen. Dat hebben wij dus uiteindelijk gedaan en het was echt de moeite! Slechts een halfuurtje omhoog klimmen, halverwege nog een megagroot Boeddhabeeld ontdekken en dan tussen wat wankele rotsen klauteren tot je de Leeuwenrots voor je ziet verschijnen in het indrukwekkende landschap... WAUW! Blij dat we dat toch nog gedaan hebben!

Dat was vanmorgen trouwens. Nu zitten we al een halve dag in Kandy. Het is hier een echte stad. Druk, veel verkeer, veel lawaai en momenteel nog maar weinig cultuur te spotten.. Natuurlijk hebben we de Tempel van de Tand al bezocht! Hier ligt zogenaamd een tand van Boeddha, maar die krijg je helaas nooit te zien. Was een mooie tempel en mooi domein, maar voor de rest worden we hier in Kandy niet echt blij. We worden vooral overal aangeklampt om geld uit te geven. We hebben er al een klein beetje spijt van dat we hier twee nachten gaan blijven, maar morgen gaan we naar de Botanische Tuinen een beetje uit het centrum van Kandy. Dat schijnt erg de moeite te zijn en daarna zien we wel wat de dag brengt. Na Kandy gaan we nog een theeplantage bezoeken en daar heb ik ook zin in!

Ondertussen zijn we aan onze laatste week bezig! Hoewel het hier tof is, zal ik het niet erg vinden om terug naar huis te komen. Sri Lanka is niet echt mijn land.. Ik krijg er geen grip op. Je zou het een voordeel kunnen noemen dat het toerisme hier nog niet volop bloeit, maar ze weten ook gewoon nog niet hoe ze toeristen blij kunnen maken.. Ik mis bijvoorbeeld heel erg jeugdhostels! Moest ik hier een maand alleen rondtrekken, ik zou elke dag wenen denk ik! Wat een geluk dat ik Tim hier heb en dat we nog niet zijn uitgekeken op elkaar, want sociaal zijn met andere mensen is hier nog niet gelukt, omdat we ze simpelweg amper tegenkomen!

Hoe dan ook, het is al een bijzondere reis geweest met veel mooie momenten en momenten waarop ik er een beetje door zat. Maar dat komt ook door ons project natuurlijk, dat niet altijd even vlot gaat. Een andere taal, een andere cultuur, ... het is toch allemaal zo simpel niet! Maar we doen ons best! Nog een kleine week te gaan!

Tot snel allemaal!

Groetjes,
Jana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Kandy

Jana

Cupcake loving girl. Lives in Ghent. Works for television. Optimistic. Little crazy. Curious. World traveller to be.

Actief sinds 30 April 2010
Verslag gelezen: 2588
Totaal aantal bezoekers 47751

Voorgaande reizen:

26 Juni 2019 - 01 September 2019

Nomads in Noorwegen

05 September 2015 - 25 September 2015

Nomaden in Sri Lanka

04 Mei 2014 - 06 Juni 2014

Terug naar waar ik mijn hart verloor

11 November 2011 - 20 November 2011

Reporter overzee!

01 April 2011 - 30 Juni 2011

Jana op stage in Nicaragua

Landen bezocht: